Pengenalan Anugerah Khas YB Menteri Pengajian Tinggi: Rekabentuk Kurikulum Dan Penyampaian Inovatif (AKRI)
Bagi menyemarakkan dan berkongsi amalan terbaik pemikiran dan rekabentuk semula pendidikan Tinggi Malaysia, KPT telah mewujudkan Anugerah Khas YB Menteri Pengajian Tinggi: Rekabentuk Kurikulum Dan Penyampaian Inovatif (AKRI). Anugerah ini merupakan acara tahunan yang dianjurkan sejak mula diperkenalkan pada tahun 2017. Pada asalnya program ini dikenali sebagai Anugerah Pemikiran dan Reka Bentuk Semula Pendidikan Tinggi Malaysia (APRS) sebelum diberi penjenamaan semula dan diberi nama baharu iaitu AKRI pada tahun 2018.
Program ini diwujudkan bagi bertujuan untuk mengenalpasti, memberi pengiktirafan serta berkongsi amalan terbaik projek-projek serta inisiatif yang telah dilaksanakan samada di peringkat institusi atau individu dalam EMPAT kategori berikut:
- Kurikulum Program Pengajian Inovatif
- Pengajaran Transformatif
- Pentaksiran Alternatif
- Pengalaman Pembelajaran Imersif
- Pengalaman Pembelajaran Imersif Maya
- Pengalaman Pembelajaran Imersif Teradun (Blended)
- Pengalaman Pembelajaran Imersif Bersemuka
Senarai Pemenang Anugerah Khas YB Menteri Pengajian Tinggi: Rekabentuk Kurikulum Dan Penyampaian Inovatif Tahun 2022
KATEGORI PEMBELAJARAN IMERSIF (BERSEMUKA)
JOHAN
Inisiatif: Pembelajaran Imersif Spektroskopi Molekul melalui Aktiviti Kolaboratif menggunakan CollactiFNote, SpectrAR, Struktur Molekul Augmented Reality dan Perkongsian Peta Minda
Ketua Inisiatif : DR. NORAZZIZI BIN NORDIN
Institusi : Universiti Sains Malaysia (USM)
NAIB JOHAN
TEMPAT KETIGA
KATEGORI PEMBELAJARAN IMERSIF (MAYA)
JOHAN
Inisiatif : Multidisciplinary Collaborative Design Thinking with VRLE
Ketua Inisiatif : En. Choong Wai Keng, Mike
Institusi : Taylor’s University
NAIB JOHAN
KATEGORI PEMBELAJARAN IMERSIF (TERADUN)
JOHAN
Inisiatif: Blended-Cooperative Learning Environment for Immersive Learning Experiences in Process Simulation Course
Ketua Inisiatif: Prof. Madya. Ts. Dr. Mohd Kamaruddin bin Abd Hamid
Institusi: Universiti Malaysia Sabah (UMS)
NAIB JOHAN
KATEGORI PENGAJARAN TRANSFORMATIF
JOHAN
Inisiatif : PEERS: The Digital Siswapreneurship Learning Process
Ketua Inisiatif : Dr. Nur Thara Atikah Binti Zainal
Institusi : Universiti Malaysia Sabah (UMS)`
NAIB JOHAN
TEMPAT KETIGA
KATEGORI PENTAKSIRAN ALTERNATIF
JOHAN
Inisiatif: An Innovative Alternative Assessment for the Engineers in Society Course Integrating SULAM and Design Thinking Approaches (EiS-Dt)
Ketua Inisiatif: Prof. Madya Dr. Ir. Che Maznah binti Mat Isa
Institusi: Universiti Teknologi MARA (UiTM)
NAIB JOHAN
TEMPAT KETIGA
KATEGORI PROGRAM PENGAJIAN INOVATIF
JOHAN
Inisiatif: Sarjana Pendidikan (Teknologi Pendidikan) secara Terbuka dan Jarak Jauh (ODL)
Ketua Inisiatif: Prof. Madya Dr. Noor Dayana Abd Halim
Institusi: Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
NAIB JOHAN
TEMPAT KETIGA